Tubantia 28-6-21

In plaats van reuring, is het akelig stil rond oude gemeentehuis Weerselo; ‘Misschien plannen wat bijstellen’

WEERSELO – De nieuwe invulling van het voormalige gemeentehuis in Weerselo moet voor reuring zorgen in het dorp, maar tot nu toe blijft het akelig stil rond de herbestemming. Komt het nog wel goed?

Die vraag beantwoorden Rob Wesselink van het gelijknamige aannemersbedrijf dat de klus gaat klaren en Gerda Hofste die het concept bedacht met een volmondig ja. Maar wanneer? Dat is de vraag.

„Zonder vergunning kunnen we niks en daar was het al die tijd het wachten op”, zegt Wessels. „We moesten alleen twee extra branddeuren plaatsen, verder was alles in orde. De zaak werd vooral vertraagd door de stikstofproblematiek. Tussentijds moest alles dat we al lang naar de provincie hadden gestuurd, opnieuw worden ingediend.” Maar er gloort hoop aan de horizon.

‘Vergunning is er eindelijk’

„De vergunning ligt sinds afgelopen donderdag zes weken ter inzage”, weet de Weerselose aannemer. Nu is het afwachten of er bezwaren komen. Zo niet, dan begint Wessels na de bouwvak zo snel mogelijk met de bouw van vier appartementen. Twee op de eerste en twee op de tweede verdieping, elk tussen de 80 en 90 vierkante meter. Die klus neemt naar verwachting driekwart tot een jaar in beslag.

Daarna gaan we verder met de invulling van de begane grond, zegt Wessels. Daarbij staat het concept van ‘Het Gemeentehoes’, dat twee jaar geleden werd uitverkozen tot het winnende plan van de veel besproken gemeentelijke prijsvraag, recht overeind.

‘Het Gemeentehoes van The Fifties’

Dat plan ‘Het Gemeentehoes’ werd door de Oldenzaalse Gerda Hofste – geboren en getogen Weerselose – ingediend namens het samenwerkingsverband The Fifties. Dat bestaat verder uit aannemer Rob Wessels en Frans Koop van Het Vieker Beheer. Koop kocht het vroegere gemeentehuis voor 375.000 euro van de gemeente.

Misschien moeten we de plannen wat bijstellen; dit is een dynamisch proces Gerda Hofste, Bedenker concept

Behalve de genoemde appartementen annex lofts bestaat het plan uit een Grand Café (The Fifties) in de rechtervleugel met groot terras, een vaste soosruimte voor 55-plussers, vier winkelunits, toeristisch informatiepunt, culturele en kleinschalige activiteiten (recepties, kamermuziek, films, exposities) in de raadszaal en drie gastenkamers in de burgemeesterskamer waar familieleden van bewoners van het tegenoverliggende verzorgingshuis St. Jozef kunnen overnachten.

Het voorbije half jaar kregen leerlingen van de groepen 4 tot en met 8 van de Aloysiusschool les in het voormalige gemeentehuis omdat het schoolgebouw aan de overkant werd verbouwd. Groep 4 trok in de raadszaal. Over twee weken gaan ze er weer uit. © Robin Hilberink

‘De wereld is totaal veranderd’

Afgelopen half jaar kregen leerlingen van de groepen 4 tot en met 8 van de tegenoverliggende Aloysiusschool les in het voormalige gemeentehuis vanwege verbouwing van de school. Over een paar weken gaan ze er weer uit. De precieze invulling op de begane grond is volgens Wesseling nog niet bekend. „Dat  passen we aan aan de wensen van de toekomstige gebruikers”, zegt de aannemer. „We zijn nu twee jaar verder en de wereld is totaal veranderd. De prijzen van materialen zijn de pan uit gerezen. In de commerciële ruimtes kan een kunstgalerie, maar ook een accountant.”

Gerda Hofste heeft de afgelopen anderhalf jaar niets kunnen doen. „De markt is veranderd”, zegt zij. „Wie zit nog te wachten op zoiets?  Wat denk je hoeveel animo er is om hier een Grand Café te gaan runnen? Het concept blijft overeind, maar moeten we misschien wat bijstellen. Het is een dynamisch proces. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.”